(vrije studie) Ruimte

//(vrije studie) Ruimte

(vrije studie) Ruimte

Kunst biedt ruimte
Anders veelal volledig onbenutte ruimte die kán worden betreden maar waar men doorgaans het bestaan niet van weet. Wanneer men zich wel bewust is van de immense ruimte, is men zich vaak niet bewust van de mogelijkheid haar te betreden, laat staan dat men zich vrij genoeg voelt de ruimte volop te benutten. Voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over de ruimte boven onze hoofden, noch over die onder onze voetzolen. Ik heb het óók niet over onze hersencapaciteit. De ruimte waarover ik praat is de ruimte van mogelijkheden.

Waarom?
In 3 havo werd ik door mijn wiskundedocent de klas uitgestuurd omdat ik niet stopte met de waaromvraag. Hij voelde zich in de zeik gezet maar ik was bloedserieus. Wiskunde was moeilijk voor me maar ik vond het óók leuk. Het leek op puzzelen en ik beet me graag vast in het zoeken naar oplossingen, maar ik moest wel weten waarom ik deed wat ik deed anders was de lol er al snel vanaf.

Authenticiteit
We zijn met zeven miljard mensen op deze aarde. Laat dat even tot je doordringen: ze-ven mil-jard. 7000.000.000 verschillende mensen. Toch zijn wij redelijk eenvoudig in groepen te verdelen en dat doen we ook de hele tijd. We verdelen ons op: nationaliteit, kleur, woonplaats, leeftijd, lengte, gezondheid, politieke voorkeur, stijl, sekse, talent, opleiding, niveau en ga maar door.
Zelfs áls het je zou lukken een groep mensen samen te stellen die op alle mogelijk denkbare criteria hetzelfde zouden zijn, dan zou je níeuwe criteria ontdekken als je ze er eenmaal in had gestopt. Simpelweg omdat we allemaal uniek zijn.
Toch volgen we veelal dezelfde paden. Het gros van de maatschappij bewandelt een van de aangelegde wegen om te leren, namelijk: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, vervolgopleiding al dan niet met stage, baan. De uitschieter geeft zichzelf een tussenjaar cadeau.
Ook binnen dat onderwijs bewandelen we allemaal de vooropgezette wegen. We kiezen uit de aangeboden vakken en stellen een aangeboden profiel vast, laten ons helpen door de aanwezige docenten en maken de aangeboden toetsen om vervolgens een aangeboden studie of werktraject te gaan volgen.

Ongehoorzaamheid
Diegene die het niet lukt om op de paden te blijven wordt doorgaans gecorrigeerd en als het allemaal te dol wordt, gestraft. Niet altijd wordt er gevraagd waaróm diegene het deed, nog minder of het wellicht eigenlijk een heel goed idee was en vrijwel nooit wordt het idee overgenomen. Toch zou dat de enige manier zijn om erachter te komen of iemand ongehoorzaam is omdat hij ongehoorzaam wil zijn (en dan nog; waarom dan?) of omdat ie een béter idee heeft.
De ongehoorzame moet vervolgens ook voortdurend verklaren welke paden hij/zij dan heeft bewandeld, wat we daaruit kunnen afleiden en hoe dat dient te worden gewogen. Daarmee heeft het niet bewandelen van de aangeboden wegen ineens grote gevolgen voor de ongehoorzame wanneer hij/zij besluit ineens wél op een aangelegd paadje te stappen. Niet omdat ze het zat is om zelf een weg te banen maar gewoon omdat er nu wel een pad ligt dat ze graag wil bewandelen.
Al die onduidelijkheid leidt ertoe dat we anderen, mensen die het ook maar overwegen om van de paden af te stappen er van te voren graag voor willen behoeden en dus laten we ze kiezen uit een van de vier vastgestelde profielen (anders zouden ze maar vreemde vakken met elkaar combineren) leren we ze over de grote gevolgen van de verkeerde profielkeuze, de studiekeuze, het gat in het cv, de partnerkeuze, de werkgeverskeuze. Als je al die levensgrote gevaren ziet liggen dan haal je het niet meer in je hoofd van het pad af te wijken. Waarom zou je ook?
Nou omdat we misschien minder in groepjes te verdelen zijn dan we eigenlijk denken. Omdat de ideale keuze er misschien gewoon niet bij zit. Hoho niet zo dramatisch, dat hoeft niet voor altijd zo te zijn, soms gewoon even, of heel lang of voor altijd of ja wat je wilt dus.

Ruimte
Er bestaat ruimte in alles. Die ruimte kun je betreden. Het codewoord is waarom?
Voor mijn artistiek educatief onderzoek wil ik in gesprek met vijf verschillende, mij volkomen onbekende mensen op een mij onbekende plek over een mij onbekend onderwerp met een mij nog onbekend beoogd doel en wat ik er uiteindelijk mee ga doen, dat zullen we wel zien.
Waarom? Omdat ik denk dat daar wel eens iets nieuws uit zou kunnen voortkomen.
Wordt vervolgd..

over ruimte gesproken

Door |2021-07-02T20:38:36+02:0023 februari 2021|4 Reacties

4 Reacties

  1. Francois Meyer 3 maart 2021 at 21:43 - Antwoord

    Ik wil wel plaats ruimte en datum aanbieden

    • Heidi Koren 4 maart 2021 at 09:04 - Antwoord

      Dankjewel voor je antwoord Francois en mooi te lezen hoe je hierin staat!

  2. Francois Meyer 3 maart 2021 at 21:41 - Antwoord

    Sorry dit hele verhaal is van begin tot eind wat minstens 90 % van de mensen doet een vast stramien Ik heb dat nooit gedaan Dat komt waarschijnlijk omdat ik als klein kind op een Montessori school heb gezeten De zelfstandigheid die je leert raak je nóóit meer kwijt Maar de ruimte die er ontstaat om te “experimenteren” met onderwijs en “leren” in het leven gebruik ik nog steeds om mijn Studenten te overtuigen dat het creatieve proces van leren en studeren is om ruimte te scheppen voor idealen en filosofische Luchtkastelen en het resultaat daarvan is dat studeren interessant wordt om het vanuit een ander perspectief te zien en een volwaardig mens te worden Ik ben nu 70 heb dit mijn hele leven volgehouden ben erg gelukkig(al 40 jaar single, maar een grote hechte vriend *Innen kring en werk nog steeds aan nóg duidelijker ruimtelijke ontwikkeling van ideeën over een rechtvaardige Multi-ethnische Interreligieuze samenleving Francois Meyer Interethnische Kommunikationswissenschaftler 0049 151 291 41 912

  3. Esther S 23 februari 2021 at 17:50 - Antwoord

    Wat beschrijf jij het duidelijk en goed.
    Kan bijna niet wachten op het vervolg… Wat spannend, leuk en een heerlijk avontuur!

Laat een Reactie achter

Contact

Advies nodig? Laat hier je gegevens achter!

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]