
De kunsteducator | Blog
een maandelijkse blog over kunst, educatie en kunsteducatie. Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds
24 blogs. 1 per maand. 2 jaar lang. Ik loop nu al achter.
Koren startte in september 2020 met de Master Kunsteducatie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg (Fontys). Na tien jaar poëzieonderwijs te hebben gegeven aan kinderen van 4 tot 18 jaar, werd het tijd voor verdieping, uitbreiding en een nieuwe route. Gedurende deze twee jaar zal ik hier maandelijks berichten over kunsteducatie, onderwijs (en de rol van literatuur daarin) kunst (en de rol van literatuur daarin) en taal met haar drie verschillende petten op binnen het onderwijs, namelijk het vak zelve, het overdrachtsmiddel tussen alle overige vakken en taal als kunstvak, dat in Nederland nog steeds het kleinste deel is.
juni 2022
Poëzie als multidisciplinair vak
Poetry is a diary kept by a sea creature who lives on land and wishes he could fly. ~Carl Sandburg~ Inleiding Sinds 2012 geef ik procesgericht poëzieles aan alle leerjaren [...]
mei 2022
Nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid. Heel letterlijk dus gierig zijn naar nieuws, ofwel: gretig naar nieuws. Mooi he? Dat lijkt me toch niet iets wat je zou moeten indammen bij een kind, wel? Toch [...]
maart 2022
Ain’t no Mountainhigh enough!
Ik heb het de hele ochtend al in mijn hoofd; Ain't no valley low enough, ain't no river wide enough. De deur naar de tuin staat open ondanks het feit [...]
februari 2022
Wat is eigenlijk poëzie?
Toen ik jaren geleden werd afgewezen voor het vak poëzie op de Schrijversvakschool was dat in eerste instantie een flinke dobber. Maar daarnaast vond ik het ook gênant! Ik had [...]
november 2021
Ook inclusie
Ik was niet alleen voor het éérst in mijn leven in het Groninger Museum, gelijker tijd bezocht ik voor het eerst een heuse Kinderbiënnale. Dat eerste is vooral erg stom [...]
Wat leer je van kunst?
Dat we veel van kunst kunnen leren is iets wat ik al jaren in allerlei vakbladen tegenkom. We vragen ons regelmatig publiekelijk af waarom er op de culturele sector wordt [...]
oktober 2021
Maar wat als het helemaal geen poëzieles ís?
Ik mailde Ted van Lieshout met de vraag of ik hem op een kop koffie mocht trakteren om hem ondertussen te kunnen bevragen over zijn kijk op poëzieles in het [...]
Iets met bruggen
Voordat ik stadsdichter van Nijmegen werd, voordat ik ooit van de Master Kunsteducatie had gehoord, ontstond er al kiempje voor een kunsteducatief project dat de laatste maanden steeds vastere vormen [...]
september 2021
Kunstinjectie
Deze zomer verbleef ik als Writer in Residence twee weken in het Wolkershuisje op Amstelglorie. Nu had ik Amsterdam al aardig leren kennen de afgelopen jaren, maar de band werd [...]
juli 2021
Twéé
Onlangs werd mijn jongen tweeëntwintig jaar. Tweeëntwintig. Waar ikzelf altijd nog het gevoel heb een meisje te zijn, die aardig kan doen alsof ze vrouw is, heel soms een dame [...]