De kunsteducator2020-12-21T15:14:11+01:00
de kunsteducator

De kunsteducator | Blog

een maandelijkse blog over kunst, educatie en kunsteducatie. Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds

24 blogs. 1 per maand. 2 jaar lang. Ik loop nu al achter.

Koren startte in september 2020 met de Master Kunsteducatie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg (Fontys). Na tien jaar poëzieonderwijs te hebben gegeven aan kinderen van 4 tot 18 jaar, werd het tijd voor verdieping, uitbreiding en een nieuwe route. Gedurende deze twee jaar zal ik hier maandelijks berichten over kunsteducatie, onderwijs (en de rol van literatuur daarin) kunst (en de rol van literatuur daarin) en taal met haar drie verschillende petten op binnen het onderwijs, namelijk het vak zelve, het overdrachtsmiddel tussen alle overige vakken en taal als kunstvak, dat in Nederland nog steeds het kleinste deel is.

maart 2021

Fair Practise Code

16 maart 2021|

Ik vroeg me openlijk op social media af waarom ik als Stadsdichter gevraagd wordt onbetaald zitting te nemen in de jury van Kunstbende en de Verkiezing Campusdichter, georganiseerd door resp. [...]

februari 2021

Ruimte

23 februari 2021|

Kunst biedt ruimte Anders veelal volledig onbenutte ruimte die kán worden betreden maar waar men doorgaans het bestaan niet van weet. Wanneer men zich wel bewust is van de immense [...]

4 februari 2021|

In het eerste jaar van de Master Kunsteducatie krijgen we ook kunstgeschiedenis. We starten er direct na de kerstvakantie mee. Ik ben blij op het programma te zien dat er [...]

december 2020

Over kunsteducatie in drie delen | III

15 december 2020|

Jeroen Lutters promoveerde op het proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk – Artbased Learning in de praktijk’. Die schaduw valt letterlijk over de dertig zestienjarigen. In een aantal stappen [...]

november 2020

Over kunsteducatie in drie delen | II

15 november 2020|

In de (voor mij) essentiële eigenschappen/vaardigheden (nieuwsgierigheid, onderzoekend vermogen, de wens te begrijpen, creatiedrang) train ik de kinderen in een serie van vier lessen. Het is razend eenvoudig: we lezen, [...]

oktober 2020

Over kunsteducatie in drie delen | I

15 oktober 2020|

What the world needs now is wreckless curiousity | Andrew Bird Nieuwsgierigheid { volgens Dikke van Dale 2020} nieuwsgierigheid zelfstandig naamwoord • de v • nieuwsgierigheden 1het nieuwsgierig zijn = [...]

september 2020

Vrijdag de 13e

21 september 2020|

Op 13 maart 2020 werd in één dag mijn hele agenda leeg geveegd. Het begon met een kort berichtje in mijn mailbox: helaas hebben we zojuist moeten besluiten tot het [...]

oktober 2019

Grafische speeltuin

15 oktober 2019|

Toen ik nog werkte als boekverkoper vond ik het leuk mijn best te doen voor boeken in de niche. Als boekverkoper weet je dat de meeste recensies gaan over [...]

november 2016

Pleidooi voor poëzieles

10 november 2016|

Als we in de huidige tijd helemaal opnieuw zouden kunnen starten met het ontwerpen van ons basisonderwijs, zou het in niets lijken op dat wat we onze kinderen nu [...]

oktober 2014

Lezen maakt je een beter mens

28 oktober 2014|

We weten allang dat veel lezen zorgt voor een verbeterd concentratievermogen en een sterk taalgevoel. Ik vertel ook niets nieuws als ik beweer dat het je grijze cellen uitdaagt terwijl [...]

Abonneer je hier op de blog

Contact

Advies nodig? Laat hier je gegevens achter!