
De kunsteducator | Blog
een maandelijkse blog over kunst, educatie en kunsteducatie. Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds
24 blogs. 1 per maand. 2 jaar lang. Ik loop nu al achter.
Koren startte in september 2020 met de Master Kunsteducatie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg (Fontys). Na tien jaar poëzieonderwijs te hebben gegeven aan kinderen van 4 tot 18 jaar, werd het tijd voor verdieping, uitbreiding en een nieuwe route. Gedurende deze twee jaar zal ik hier maandelijks berichten over kunsteducatie, onderwijs (en de rol van literatuur daarin) kunst (en de rol van literatuur daarin) en taal met haar drie verschillende petten op binnen het onderwijs, namelijk het vak zelve, het overdrachtsmiddel tussen alle overige vakken en taal als kunstvak, dat in Nederland nog steeds het kleinste deel is.
februari 2021
Ruimte
Kunst biedt ruimte Anders veelal volledig onbenutte ruimte die kán worden betreden maar waar men doorgaans het bestaan niet van weet. Wanneer men zich wel bewust is van de immense [...]
december 2020
Over kunsteducatie in drie delen | III
Jeroen Lutters promoveerde op het proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk – Artbased Learning in de praktijk’. Die schaduw valt letterlijk over de dertig zestienjarigen. In een aantal stappen [...]
november 2020
Over kunsteducatie in drie delen | II
In de (voor mij) essentiële eigenschappen/vaardigheden (nieuwsgierigheid, onderzoekend vermogen, de wens te begrijpen, creatiedrang) train ik de kinderen in een serie van vier lessen. Het is razend eenvoudig: we lezen, [...]
oktober 2020
Over kunsteducatie in drie delen | I
What the world needs now is wreckless curiousity | Andrew Bird Nieuwsgierigheid { volgens Dikke van Dale 2020} nieuwsgierigheid zelfstandig naamwoord • de v • nieuwsgierigheden 1het nieuwsgierig zijn = [...]
september 2020
Vrijdag de 13e
Op 13 maart 2020 werd in één dag mijn hele agenda leeg geveegd. Het begon met een kort berichtje in mijn mailbox: helaas hebben we zojuist moeten besluiten tot het [...]
oktober 2019
Grafische speeltuin
Toen ik nog werkte als boekverkoper vond ik het leuk mijn best te doen voor boeken in de niche. Als boekverkoper weet je dat de meeste recensies gaan over [...]
november 2016
Pleidooi voor poëzieles
Als we in de huidige tijd helemaal opnieuw zouden kunnen starten met het ontwerpen van ons basisonderwijs, zou het in niets lijken op dat wat we onze kinderen nu [...]
oktober 2014
Lezen maakt je een beter mens
We weten allang dat veel lezen zorgt voor een verbeterd concentratievermogen en een sterk taalgevoel. Ik vertel ook niets nieuws als ik beweer dat het je grijze cellen uitdaagt terwijl [...]