Start
Afgelopen oktober zette ik op een dinsdagmorgen mijn handtekening onder een officieel document bij een notaris in de buurt. Ik richtte hiermee de Stichting Iets met Veren op.
Hoop
Emily Dickinson schreef in 1951 het gedicht Hope is the thing with feathers. Dat hoop doet leven is evident, maar hoop doet ook leren! Je wilt immers pas leren als je het gevoel hebt dat iets je te leren ís, als je vertrouwen hebt dat je het kúnt, of (op z’n minst dus) kunt leren. Als je hoop hebt.
Stichting Iets met Veren bulkt van de hoop, hoop in het leren van kunst!
Onderzoek
Ik doe momenteel voor de Master Kunsteducatie onderzoek naar poëzie in het primair onderwijs. Meer specifiek: ik onderzoek wat de leerkracht nodig heeft om zélf procesgericht poëzieles te kunnen geven. Langzaamaan verschijnt er door al mijn data heen een antwoord op mijn vraag: om procesgerichte kunstlessen te kunnen geven, moet je zelf het proces hebben beleefd!
Wat is dat dan zo’n proces
vraag je je misschien af. Nou: iedere maker doorloopt een proces om tot een eigen creatie te komen. In de literatuur wordt dit ‘creatieve proces’ verdeeld in vier fasen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. De maker deze vier fasen op zijn eigen manier, in zijn eigen volgorde en herhaalt als daaraan behoefte is, ondertussen voortdurend reflecterend.
Dat klinkt heel bijzonder
maar dat is het niet. Het creatieve proces is niet alleen maar iets wat we nodig hebben als we een kunstwerk willen maken. Kijk maar eens goed: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren zijn stappen die je bewust of onbewust toepast op zo’n beetje iedere stap die je zet in je leven: als je naar de stembus gaat, een nieuw huis koopt, een carriereswitch overweegt of boodschappen doet. Je hebt het misschien niet in de gaten maar deze vier stappen zet je voortdurend.
Waarom leren we onze kinderen dat dan niet
Ja dat vroegen wij ons dus ook af. Het antwoord daarop is te lang voor een blog. De oplossing is simpel. We moeten het wèl gaan doen. We moeten onze kinderen gaan leren om bewust het creatieve proces te doorlopen zodat ze (met een hoop plezier) de vaardigheden ontwikkelen die ze vervolgens voor zo’n beetje alles kunnen inzetten. En dàt gaat de Stichting iets met Veren dus organiseren.
Een brug dichtbij
is het eerste project waarbij we dit gaan doen. Rondom het thema de brug zullen vijf kunstvakdocenten procesgerichte kunsteducatie aanbieden aan ouders, verzorgers en leerkrachten van kinderen in de basisschoolleeftijd. Het materiaal zal in voor iedereen toegankelijke filmpjes gratis te zien zijn op de (nog te bouwen) website van de stichting, samen met geschreven lesmateriaal, achtergrondinformatie en foto’s en kaarten van onze Nijmeegse bruggen. En dat zijn er 229!!
De openbare Bibliotheek Gelderland Zuid stelt boekenpakketten samen rondom het thema de brug en de vijf kunstdisciplines, t.w: fotografie, tekenen, beeldend, architectuur en poëzie. Scholen kunnen deze boekenpakketten (geselecteerd op onder,-midden,- en bovenbouw) lenen voor in de klas. De kunstdocenten zijn voor verdiepingslessen in te huren.
heeft groot vertrouwen uitgesproken in ons project door middels Het Makersfonds een subsidie toe te kennen van € 19.800,- Omdat de gemeente niet de enige financierder wil zijn, zoeken we nog een aanvulling van minstens € 6.975,- Als we het maximale bedrag van € 15.692,- bijeen brengen kunnen we het project zo uitvoeren dat iedere betrokken kunstenaar volledig betaald wordt.
Aan de slag
Dus zie je jezelf deze zomer met een kaart van onze 229 bruggen door Nijmegen in het echt of online door Nijmegen fietsen om vervolgens met je kinderen of je leerlingen aan de slag te gaan met vijf verschillende kunstdisciplines? Stort dan nu een kleine bijdrage via voordekunsten. Wij staan de popelen om van start te gaan!
Heidi Koren | projectleider en poëziedocent
Frank Kouws | Filmmaker
Maaike van Esch | Fotograaf en docent
Elske Berndes | Tekenaar en docent
Vivika Oostenrijk | Docent/ begeleider beeldende vorming
Michiel van Zoest | Bouwkundige en docent
Janneke Tromp | Webdesigner
Laat een Reactie achter