Over kunsteducatie in drie delen | III

//Over kunsteducatie in drie delen | III

Over kunsteducatie in drie delen | III

Jeroen Lutters promoveerde op het proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk – Artbased Learning in de praktijk’. Die schaduw valt letterlijk over de dertig zestienjarigen. In een aantal stappen werken de jongeren naar een nieuw gedicht. We vragen ons iets af, we kijken om ons heen, we laten gebeuren wat er gebeurt en we maken iets nieuws. Ik had nog nooit van Artbased learning gehoord.

Filosoof René Gude geeft aan tijdens zijn lezing die is bedoeld ter ondersteuning van de presentatie van het mede door hem geschreven boek En Denken (Luisterwijs 2011) dat om te kunnen anticiperen op de vraag bepaalde aspecten in het onderwijs te kunnen integreren omdat daar nú behoefte aan is binnen de maatschappij rekening gehouden dient te worden met het feit dat we leven in een veranderlijke wereld en de opleidingstijd van een gemiddeld mens minstens 12 jaar is. Het onderwijs leidt mensen op voor een samenleven die nog niet bestaat.

Ik denk dat we dat het beste doen door ze te laten zien wat is geweest, te laten ervaren wat nu is en ze de vrijheid, het vertrouwen en de moed te geven te ontwerpen wat gaat komen.

Om een open les in te gaan heb ik vertrouwen nodig. Vertrouwen en moed. In mijzelf als dichter, als docent en als mens. Ik heb het vertrouwen nodig in mijn capaciteiten en de moed om onder alle omstandigheden mijn eigen tekortkomingen te kunnen uiten. Dit heeft als bijkomstig positief effect dat er geen groot verschil ervaren wordt tussen mij en de leerlingen, die het vertrouwen nodig hebben in mij als docent, in henzelf als lerende mens en de moed om te durven uitproberen, vallen, opstaan, leren. Het likken aan de schoolmuren is daar een goed voorbeeld van. We gaan dus samen op avontuur in de lessen. Ik weet dat ik voor elke voorkomende situatie iets kan bedenken of opvoeren en wanneer dit niet het geval is, het didactisch prima werkt om dat probleem als zodanig met de groep te bespreken waarna we gezamenlijk tot een volgende stap komen. Misschien zou het goed zijn als de doelen van de lesstof de docent zelf niet altijd duidelijk is. Misschien ontstaat een gedeelte van de lesstof wel tíjdens de les en is deze, om het nog lastiger te maken, voor de leerlingen onderling én voor de docent verschillend van inhoud.

Het is niet zo bijzonder dat ik voortdurend het gevoel heb dat alles wat ik al jaren doe, samenvalt met alles wat ik nu leer over kunsteducatie. Het komt omdat ik begonnen ben met de meest basale gedachtegang, namelijk, wat heb ik nodig om goed te leven? Kunsttheoretici hebben zich die vraag ook gesteld om erachter te komen wat kinderen nodig hebben om vooruit te kunnen in onze maatschappij en in die die komen gaat.

Biesta spreekt van subjectivicatie, wat ik vrij uitleg als het eigen zelf kunnen zijn en je daarin kunnen verhouden tot de wereld zonder daarbij één van beiden tekort te doen.

En ik kan werkelijk niets bedenken dat ik meer voor ieder mens zou kunnen wensen dan dat.

Tracey Emin | Are you afraid Yes I am 1998

Door |2021-01-19T11:32:48+01:0015 december 2020|0 Reacties

Laat een Reactie achter

Contact

Advies nodig? Laat hier je gegevens achter!

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]