
De kunsteducator | Blog
een maandelijkse blog over kunst, educatie en kunsteducatie. Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds
24 blogs. 1 per maand. 2 jaar lang. Ik loop nu al achter.
Koren startte in september 2020 met de Master Kunsteducatie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg (Fontys). Na tien jaar poëzieonderwijs te hebben gegeven aan kinderen van 4 tot 18 jaar, werd het tijd voor verdieping, uitbreiding en een nieuwe route. Gedurende deze twee jaar zal ik hier maandelijks berichten over kunsteducatie, onderwijs (en de rol van literatuur daarin) kunst (en de rol van literatuur daarin) en taal met haar drie verschillende petten op binnen het onderwijs, namelijk het vak zelve, het overdrachtsmiddel tussen alle overige vakken en taal als kunstvak, dat in Nederland nog steeds het kleinste deel is.
april 2021
Onbekende ontmoetingen
Dagelijks wandel ik over het eiland dat de nevengeul van de Waal scheidt aan de oevers van Nijmegen, mijn stad. Mijn twee honden struinen het land af, hollen achter een [...]
Eindbestemming onbekend
Om mijzelf te verrassen ging ik op zoek naar onbekende ontmoetingen. Daar ging iets aan vooraf. Voor de Master Kunsteducatie denk ik veel na over onderwijs. Over hoe het in [...]
maart 2021
Fair Practise Code
Ik vroeg me openlijk op social media af waarom ik als Stadsdichter gevraagd wordt onbetaald zitting te nemen in de jury van Kunstbende en de Verkiezing Campusdichter, georganiseerd door resp. [...]
Vrije studieruimte | De houtwerkplaats
Voor mijn vrije studieruimte heb ik me voorgenomen alle werkplaatsen van Fontys te gaan uitproberen. Ik wil mijzelf de ruimte geven om de zeven hoofdzonden, als klassiek thema binnen de [...]
februari 2021
(vrije studie) Ruimte
Kunst biedt ruimte Anders veelal volledig onbenutte ruimte die kán worden betreden maar waar men doorgaans het bestaan niet van weet. Wanneer men zich wel bewust is van de immense [...]
december 2020
Over kunsteducatie in drie delen | III
Jeroen Lutters promoveerde op het proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk – Artbased Learning in de praktijk’. Die schaduw valt letterlijk over de dertig zestienjarigen. In een aantal stappen [...]
november 2020
Over kunsteducatie in drie delen | II
In de (voor mij) essentiële eigenschappen/vaardigheden (nieuwsgierigheid, onderzoekend vermogen, de wens te begrijpen, creatiedrang) train ik de kinderen in een serie van vier lessen. Het is razend eenvoudig: we lezen, [...]
oktober 2020
Over kunsteducatie in drie delen | I
What the world needs now is wreckless curiousity | Andrew Bird Nieuwsgierigheid { volgens Dikke van Dale 2020} nieuwsgierigheid zelfstandig naamwoord • de v • nieuwsgierigheden 1het nieuwsgierig zijn = [...]
september 2020
Vrijdag de 13e
Op 13 maart 2020 werd in één dag mijn hele agenda leeg geveegd. Het begon met een kort berichtje in mijn mailbox: helaas hebben we zojuist moeten besluiten tot het [...]